• Site en Français Site en Français

Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik november 2016

In de afgelopen maand bleek Black Friday de nieuwe trend in de Duitse online marketing te zijn. Eind november stonden veel webshops stil bij dit Amerikaanse fenomeen en zij gooiden er nog flink wat kortingscampagnes tegenaan voordat men met de kerstdiscounts begon. Verder was november vrij rustig: er werden veel positieve cijfers naar buiten gebracht van […]

Het bericht Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik november 2016 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.


fsg_nov_header

In de afgelopen maand bleek Black Friday de nieuwe trend in de Duitse online marketing te zijn. Eind november stonden veel webshops stil bij dit Amerikaanse fenomeen en zij gooiden er nog flink wat kortingscampagnes tegenaan voordat men met de kerstdiscounts begon. Verder was november vrij rustig: er werden veel positieve cijfers naar buiten gebracht van o.a. Lesara en DHL en er vonden wat overnames plaats. De meest verrassende? Home24 die refurbishing platform Returbo kocht.

Home24 doet overname
Home24 is al een tijdje een zorgenkindje van Rocket Internet maar toch blijkt er nog genoeg vertrouwen te bestaan in de interieur webshop. Vorige week is namelijk bekend gemaakt dat de shop het refurbishing platform Returbo overneemt. Verrassend omdat Returbo niet alleen meubels opknapt en verkoopt, maar ook elektronica.

Overname Soundcloud gaat niet door
De mogelijke overname van het Berlijnse Soundcloud door Spotify gaat niet door. Volgens de Financial Times richt de Zweedse dienst zich liever op een beursgang, die mogelijk volgend jaar zal plaatsvinden. De overname van Soundcloud zou mede vanwege het bijkomende werk zijn afgezegd. Eind deze zomer werd het nieuws van de mogelijke samenwerking tussen Soundcloud en Spotify bekend gemaakt. Spotify had interesse in Soundcloud om zijn positie op de streamingmarkt te versterken nu het de hete adem van Apple Music (met al meer dan 20 miljoen leden, nog slechts de helft van het ledenaantal van Spotify) in zijn nek voelt.

Sterke winststijging voor DHL in Duitsland
Deutsche Post DHL heeft het sterkste derde kwartaal sinds de start van het bedrijf gedraaid. De winst van het bedrijf is aanzienlijk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Waar de winst in het derde kwartaal van 2015 lag op €197 miljoen, is dat in het derde kwartaal 2016 gestegen naar €755 miljoen. Hier komt bij dat de pakketbezorging in Duitsland met maar liefst 11% is gestegen. De totale winst in de Europese pakket-industrie is in het derde kwartaal met 13% gestegen, waar e-commerce met 12,3% steeg.

Google Campus naar Berlijn
Het hoofdkantoor van Google in Duitsland mag weliswaar in Hamburg gevestigd zijn, maar dat weerhoudt de internetgigant er niet van om Google for Entrepreneurs in het Berlijnse Kreuzberg te openen. Google is overigens al vertegenwoordigd in Berlijn; Factory Berlin (een co-working space in Prenzlauerberg) is ook door Google gesteund.

Klarna zit achter BillPay aan
Klarna heeft interesse getoond in BillPay, een van origine Duitse online betaalmethode. Klarna en BillPay zijn allebei grote spelers op de Duitse e-commerce markt. Klarna, een Zweedse aanbieder, maakt het mogelijk om bestellingen achteraf te betalen, een betaalmethode die in Duitsland erg geliefd is.

Lesara groeit maar door
Het gaat goed met online fashion- en lifestyle retailer Lesara. De startup van Roman Kirsch bestaat sinds 2013 en laat sinds haar oprichting een zeer positieve groei zien. Het idee is vrij simpel: Kirsch en zijn team kopen in o.a. China grote volumes producten goedkoop in en verkopen die als discountproducten online. Dit plan blijkt goed voor ruim 1,5 miljoen gebruikers in Europa en in oktober tikte de budgetwebshop een omzet van 100 miljoen euro aan.

‘E-commerce in Duitsland tikt waarde van €73.3 miljard aan in 2020’
De Duitse e-commerce markt groeit gestaag en laat tot nu toe nog steeds geen stagnatie zien. IFH Köln verwacht dat de online retail industrie in 2020 €73.3 miljard waard zal zijn. E-commerce is dan goed voor bijna 15% van de totale retail.

Toekomst Wimdu nog onduidelijk
Waar Wimdu enkele maanden geleden 9Flats kocht, wordt het nu waarschijnlijk zelf overgenomen. Het Deense Novasol, dat ook vakantiewoningen verhuurt, heeft interesse getoond in Wimdu. Voor Wimdu zou het een mooie overname zijn, want het bedrijf lijkt niet boven AirBnB uit te kunnen komen terwijl de Amerikaanse gigant maar door blijft groeien. Novasol focust zich voornamelijk op bungalows, het Nederlandse Landal is bijvoorbeeld onderdeel van dit bedrijf, waardoor het een mooie uitbreiding van het portfolio zal zijn om ook appartementen en andere verblijven aan te bieden.

Interessante read
Eerder deze maand verscheen een blog van Fingerspitzengefühl op Emerce, met daarin de handige tips of je je Duitse consument nou met ‘je’ of ‘u’ moet aanspreken. Een keuze die vrij gemakkelijk lijkt, maar vanwege de Duitse cultuur iets lastiger is.

Als tweede tip ik graag de blog van Fingerspitzengefühl CEO Ruurd van der Weide over de waanzin van de kortingspasjes in Berlijn. Je kan in Berlijn bijna geen stap verzetten zonder een kortingspasje van een nieuwe startup in je handen geduwd te krijgen.

Het bericht Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik november 2016 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.


Read full article on Nieuwe zaak


Copyright © 2016 Nextmove